Elk jaar is het weer zover, bij de eerste winterprik worden de pechverleners overladen met telefoontjes. Echter kun je met deze tips al enkele problemen vermijden.

Klaar voor de winter.

  • Dek de voorruit af. Ook de rubbers van je ruitenwissers kunnen vastvriezen. Daarom kun je de voorruit beter afdekken met een doek, een stuk karton of krantenpapier. Bijkomend voordeel is dat je 's morgens geen ijs van je voorruit hoeft te krabben. Zorg er echter wel voor dat je een ijskrabber in de auto hebt liggen. Het is namelijk het veiligst als alle ruiten ijsvrij zijn voor je vertrekt.
  • Goed zicht. Goed zicht is van levensbelang en daarom controleer je het beste ook even de ruitenwisservloeistof. Door opspattend strooizout worden de ruiten immers snel vuil. Check bovendien niet alleen of er nog voldoende vloeistof in het reservoir zit, maar ga ook even na wat er precies inzit. Aan sommige ruitenwisservloeistoffen moet je immers zelf nog een antivriesmiddel toevoegen.
  • Regelmatig wassen. Het strooizout vermindert niet alleen de zichtbaarheid door de ruiten te vervuilen, het tast het chassis, de carrosserie en de banden van je auto aan. Het is geen slecht idee je auto regelmatig te wassen. Denk er ook aan de ramen aan de binnenkant te poetsen met een ontvettingsmiddel, zo hoef je bij het starten niet te ontwasemen.
  • Handrem niet gebruiken. Parkeer de auto in versnelling in plaats van de handrem op te trekken. Die zou namelijk 's nachts kunnen vastvriezen. Voor mensen die de gewoonte hebben normaal gezien in neutraal te parkeren: vergeet uiteraard niet te ontkoppelen wanneer je 's morgens opnieuw de motor start! Het klinkt misschien grappig maar wat ook een groot verschil maakt, is de richting waarin je parkeert. Zet de auto zo dat je meteen in de richting staat waarin je 's morgens wilt vertrekken, zo vermijd je manoeuvres waarbij je extra gas moet geven. Dat is niet alleen beter voor je batterij, maar ook voor je portemonnee.
  • Kies voor winterbanden. In heel wat landen is het gebruik van winterbanden verplicht. Omwille van de onvoorspelbaarheid van het weer is dat in ons land niet het geval maar zodra de temperatuur onder de 7°C zakt, kies je er beter wel voor. Zomerbanden zijn namelijk niet geschikt om te rijden in winterse omstandigheden. Het rubber van de banden wordt harder, waardoor de remweg veel langer is en de grip op de weg onvoldoende. Winterbanden hebben een andere rubbersamenstelling die langer zacht blijft, waardoor het wegcontact langer behouden blijft. Bovendien hebben winterbanden ook een zijdelingse waterafvoer. Je moet wel rekening houden met de snelheidsindex om in regel te zijn met de Technische Controle. Koop daarom winterbanden met dezelfde index als je zomerbanden, zo kun je er probleemloos het hele jaar mee doorrijden. Een alternatief op winterbanden zijn de vierseizoensbanden, herkenbaar aan de aanduiding M+S ("Mud" en "Snow").
  • Om een concreet cijfervoorbeeld te geven, volgens de website AutoScout24 bedraagt de remweg van een auto met een snelheid van 80 km/u op een nat wegdek bij een buitentemperatuur van 7°C 34 meter voor winterbanden en 40 meter voor zomerbanden. Bij sneeuw loopt het verschil pas echt op. Een winterband heeft bij 50 km/u 32 meter nodig om tot stilstand te komen, bij een zomerband is dat met 63 meter bijna het dubbele!
  • Het komt nogal eens voor dat je na de winter nieuwe krassen ontdekt op je ruiten of lak. Deze schade kun je vermijden, als je enige voorzichtigheid aan de dag legt wanneer je je auto sneeuw- of ijsvrij maakt. Onder de sneeuwlaag zit immers heel wat stof, zand of vuil. Dit komt terecht tussen de ruit en de ijskrabber en veroorzaakt opvallende krassen. Met een ontdooiingsmiddel en een zachte ruitenveger loop je bijna geen risico. Veeg de losse sneeuw van je ruit en motorkap, zonder de laatste sneeuwresten van je auto te verwijderen, want zelfs met de zachtste handveger schuur je het aanwezige vuil over de lak.
  • Wanneer je je rubberen deurdichtingen inwrijft met vaseline of talkpoeder, of met een dashboarddoekje uit onze automaten, verhinder je dat je deuren vastvriezen.
  • Veiliger rijden met een regelmatig gewassen en glanzende auto! Een aantal ongevallen in de donkere winterperiode is te wijten aan het te laat opmerken van een gevaarlijke situatie. Dit is uiteraard een gevolg van het feit dat de meeste auto’s zo vuil, mat en grijs zijn geworden dat ze als het ware opgaan in de omgeving, men merkt ze inderdaad véél later op, soms spijtig genoeg té laat... Je riskeert op die manier je eigen leven. Na een wasbeurt ben je dankzij een schone auto toch weer veiliger onderweg.

Strooizout, funest voor auto en velgen.

De grote hoeveelheid pekel die jaarlijks op de weg wordt gestrooid om gladheid te bestrijden kent helaas een groot nadeel: het is zeer schadelijk voor de carrosserie van de auto.

Strooizout hecht zich niet alleen aan het wegdek maar ook aan de auto. Wanneer het zout achterblijft op plaatsen waar de lak al licht beschadigd is kan dat het roestproces behoorlijk versnellen. Vooral de onderzijde en de wielkasten zijn een verzamelplaats voor pekelresten. Juist op die plaatsen is de lak vaak al licht beschadigd, bijvoorbeeld door steenslag of kleine krasjes. De pekel heeft daar direct contact met het onderliggende metaal. In combinatie met vocht en vuil heeft dit een zeer schadelijke uitwerking op de carrosserie: de pekel komt in contact met het onbeschermde metaal en dat heeft roest tot gevolg.

Ook voor lichtmetalen velgen is strooizout funest. Dus niet alleen na, maar ook tijdens een periode van gladde wegen en intensief zout strooien moet je de pekel regelmatig van de auto verwijderen.